A gimnáziumok értékelésekor az alábbi adatokat, eredményeket használjuk:
• Legutóbbi feldolgozott kötelező és egységes 10. évfolyamosok országos kompetenciamérésének eredményei. (40%)
• A kompetenciaméréssel egyidejű tavaszi közép-és emelt szintű érettségi eredmények magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem és idegen nyelv tantárgyakból. (40%)
• Diák-tanár arány, amelyet mindig a legutóbbi OECD felmérésben kimutatott magyarországi átlaghoz viszonyítunk. (10 %)
• Beiskolázási adatok, amelyekből azt tudjuk meg, hogy az iskolába felvett diákok közül hányan jelölték meg első helyen az intézményt. (10%)
Amennyiben bármely fenti részeredmény hiányzik, nem adunk összértékelést az intézménynek.
• Országos Kompetencia Mérés (továbbikakban OKM)
Minden évben május végén rendezik meg az Országos kompetenciamérést az összes magyar iskolában. Az egységes feladatlapokat az összes 6., 8. és 10. osztályos diák kitölti. Az eredményeket osztályok és iskolák szerint, valamint tanulónként is elemzik.
A kompetencia mérés adatai információval szolgálnak az iskolában végzett oktatói munkáról és a diákok munkájáról is, a tananyag elsajátítása terén. Számításaink alapjául a korábbi évek kompetencia méréseinek átlagát vettük. Táblázatunkban az Oktatási Hivatal értékelését vettük át, amely a nagyközönség számára végtelenül egyszerűsített és érthető: piros fej- szomorú teljesítmény, az országos átlag alatt / szürke fej – átlagos/ zöld fejecske – mosolyra ad okot, mert kiemelkedő teljesítményt jelez. Az OKM-ről bővebben ITT olvashatsz.
• Érettségi
Az érettségi vizsga (röviden érettségi) a középiskolai tanulmányokat lezáró és a felsőoktatásba bebocsátó vizsga. A kétszintű érettségi bevezetése óta a legtöbb képzésben Magyarországon is – a felsőoktatási felvételi eljárásban is helyettesíti a felvételi vizsgát.
Egy iskola diákjainak érettségi eredményei és az ott folyó munka közötti összefüggés egyértelmű.
Az érettségin elért eredmények meghatározzák a továbbjutási esélyeket, és jelentősen hozzájárulnak egy iskoláról kialakult képhez.
Az érettségi pontszám számításakor az érettségizők által elért magyar nyelv és irodalom, történelem és matematika tantárgyak eredményeinek átlagával számoltunk. Mégpedig úgy, hogy különbséget tettünk az emelt és a középszíntű érettségizők által elért eredmények között.
Az emelt színtű érettségizők által elért eredményeket nagyobb súllyal vettük figyelembe, mint a középszíntű érettségizők által elért eredményeket. Bővebben az érettségiről ITT olvashatsz.
• Beiskolázási adat
Az Oktatási Hivatal a kitöltött és beküldött jelentkezési lapokból egyértelműen látja, hogy mely iskolák népszerűek a felvételizők körében, hiszen a diákok sorrendbe állítják az intézményeket a bejutásuk fontossága szerint.
Ez a sorrendiség népszerűséget is mutat, de logikusan következik ebből, hogy azok az intézmények a legelkényeztettebbek, amelyeket sok gyerek jelöl be elsőnek, hiszen ők lehetnek a legválogatósabbak, ezekben az intézményekben lesz feltehetően a legmagasabb a bejutási pontszám…
Ezért is vettük be az iskola profiljába.
• Tanár diák arány
A tanár diák aránynál az adott tanévet megelőző évben a az iskolában tanuló diákok számát és a ott tanító tanárok számát arányítjuk egymáshoz. Számításainknál mindig a legutóbbi OECD felmérésben kimutatott magyarországi átlagot vesszük alapul.
Úgy gondoljuk, hogy ezek az adatok segítséget nyújthatnak annak feltérképezésben, hogy milyen lehet az iskola hangulata, az oktatás szereplőinek egymáshoz való viszony, leterheltsége, mennyire ismerik a tanárok a diákokat, diákok egymást. Olyan ez, mint amikor arra kérdezünk rá, hogy egy kórházban hány beteg jut egy ápolóra egy műszakban – nincs is ezen mit magyarázni tovább… Bővebben a tanár diák arányról ITT olvashatsz.