Tudjuk, hogy a jó iskola nem határozható meg sorba rendezhető értékekkel. Ugyanakkor fontos, hogy a sorrendképző mutatók minden iskolára alkalmazhatóak legyenek.
A pontozásunk orientációs jellegű, elsősorban azért, mert ebben a pillanatban kevés olyan adatunk van, amely minden iskoláról adott. Márpedig csak így tudjuk összehasonlítani az azonos típusú intézményeket.
Az általános iskolák értékelésénél az alábbi adatokat használtuk.
- Legutóbbi feldolgozott kötelező és egységes 6. évfolyamosok országos kompetenciamérésének eredményei
- Legutóbbi feldolgozott kötelező és egységes 8. évfolyamosok országos kompetenciamérésének eredményei
Mit érdemes tudni az Országos Kompetencia Mérésről? (továbbikakban OKM)
Ezt a mérést minden évben május végén rendezik meg az összes magyar iskolában. Az egységes feladatlapokat az összes 6., 8. és 10. osztályos diák kitölti. Az eredményeket osztályok és iskolák szerint, valamint tanulónként is elemzik.
A kompetencia mérés adatai információval szolgálnak az iskolában végzett oktatói munkáról és a diákok munkájáról is, a tananyag elsajátítása terén.
Számításaink alapjául a korábbi évek kompetencia méréseinek átlagát vettük. Táblázatunkban az Oktatási Hivatal értékelését vettük át, amely a nagyközönség számára végtelenül egyszerűsített és érthető: piros fej- szomorú teljesítmény, az országos átlag alatt / szürke fej – átlagos/ zöld fejecske – mosolyra ad okot, mert kiemelkedő teljesítményt jelez. Az OKM-ről bővebben ITT olvashatsz. - Tanár diák arány
A tanár diák aránynál az adott tanévet megelőző évben a az iskolában tanuló diákok számát és a ott tanító tanárok számát arányítjuk egymáshoz. Számításainknál mindig a magyarországi átlagot vesszük alapul.
Úgy gondoljuk, hogy ezek az adatok segítséget nyújthatnak annak feltérképezésben, hogy milyen lehet az iskola hangulata, az oktatás szereplőinek egymáshoz való viszony, leterheltsége, mennyire ismerik a tanárok a diákokat, diákok egymást. Olyan ez, mint amikor arra kérdezünk rá, hogy egy kórházban hány beteg jut egy ápolóra egy műszakban – nincs is ezen mit magyarázni tovább.
Bővebben a tanár diák arányról ITT olvashatsz.