Szinte Mindnyájan zseninek születünk, csak valahol útközben, szocializációnk, iskoláztatásunk során eltévelyedtünk…
Sokat hivatkozott kutatás az 1968-as Georg Land Beth Jarman által végzett Breakpoint and Beyond (töréspont és azon túl??) kreativitás teszt, amelyet 1600 gyereken végeztek el, 5 10 és 15 éves korukban. Ezt a tesztet a két kutató eredetileg a Nasa számára fejlesztette ki innovatív mérnökök és tudósok kiválasztására, s mivel a minősítés olyan jól működött, megpróbálták gyerekekkel is.
Az eredmények lenyűgözőek voltak. A zseni szintet elért gyerekek aránya:
5 év alatt: 98%
10 év alatt: 30%
15 év alatt: 12%
(ugyanezen tesz alapján 280.000 átlagosan 31 éves felnőttnek csupán 2% éri el ezt a szintet)
Ennek fő oka a két eltérő gondolkodásmód: a divergens és a konvergens gondolkodás.
Az iskola azt várja a gyerekektől, hogy a két gondolkodásmódot egyszerre alkalmazzák, ami lehetetlen. A tudósok szerint ilyenkor az agyban versenyző neuronok egymással harcolnak, ez olyan mintha az elméd önmagával sikoltozna…
A több mint 50 éves kutatás azért is elgondolkodtató, hogy vajon az iskola azt tanítja a gyerekekkel, amire szükségük lesz? Munkalapok és dolgozatok garmadával képes egy bizonytalan jövőre felkészíteni a gyerekeinket? Vajon mire megoldás az egy, központi akarat által jóváhagyott tankönyv polarizálódott világunkban?
Bővebben a témáról:
https://www.youtube.com/watch?v=ZfKMq-rYtnc#action=share